مایکروسافت چه شرکت هایی را برای حل مشکل بازی های انحصاری می خرد؟ – دیجیاتو – فارس گیگ

چند روز پیش در مطلبی جامع به بررسی عملکرد نه چندان خوب مایکروسافت در زمینه ساخت بازی های انحصاری پرداختیم
پکتر در ادامه می گوید که در انتهای نسل مایکروسافت شاید با فروش ۶۰ یا ۷۰ میلیون کنسول به موفقیت برسد، آن هم در حالی که پیوندهای بین ایکس باکس و ویندوز ۱۰ را مستحکم تر می کند.

کمپانی های بزرگ و در حال توسعه همواره به دنبال سازنده های مستقل بزرگ هستند و در حال حاضر، استودیوهایی چون دابل فاین پروداکشنز، سی سی پی، Klei Entertainment، تل تیل و IO Interactive با ساختن عناوین محبوب و با کیفیت، از آن دسته گزینه های خوب در صنعت بازی به شمار می روند.

همچنین او نگاهی به استودیوهای دیگری انداخته که می توانند به مایکروسافت در رقابتش با حریف دیرینه اش یعنی سونی کمک کنند. در ادامه مطلب همراه باشید تا یادداشت او را با هم بخوانیم.


در مورد کمپانی الکترونیک آرتز، داریم در مورد ناشر بزرگی در دنیا صحبت می کنیم که عناوین بسیار محبوبی چون سری بتلفیلد، Dead Space، مس افکت و تایتان فال را در چنته خود دارد. اما بیشتر ارزش این کمپانی در گرو لایسنس عناوینی چون استاروارز و NFL است، نه آی پی انحصاری که مایکروسافت به دنبال آن می گردد. هیچ کدام از چهار تحلیلگری که با آن ها صحبت کردیم، خرید الکترونیک آرتز توسط مایکروسافت را محتمل ندانستند.

دیوید کول، صاحب شرکت DFC Intelligence می گوید: «ارزش بازار الکترونیک آرتز در حال حاضر نزدیک به ۳۵ میلیارد دلار است. اگر باقی دنیا متوجه شود که مایکروسافت به خرید این کمپانی علاقه مند است، ارزش سهام الکترونیک آرتز به احتمال زیاد بالا می رود. بنابراین مجبور هستید با مشکلات بی اعتمادی نیز دست و پنجه نرم کنید. به بیان ساده تر، چنین خریدی برای آن ها بسیار گران تمام می شود.»

اگر مایکروسافت قصد خریداری والو را داشته باشد، گیب نیوئل کسی است که باید راضی شود.

به بیان دیگر، هدف نهایی مایکروسافت برای خرید بیشتر از آن که به قیمت و سود شرکت مورد نظر بستگی داشته باشد، به زمان اقدام وابسته است.

کول می گوید:«انتخاب کامپیوتر و ویندوز به عنوان پلتفرم اصلی به جای بازار کنسول، استراتژی خوبی است که ارزش دنبال کردن دارد و بنابراین خرید والو تصمیمی منطقی خواهد بود. زمانی که ویندوز ۱۰ منتشر شد، مایکروسافت دوباره به سراغ پی سی گیمینگ رفت و حالا با امکاناتی چون کراس پلی، می توانید متوجه اولویت های آنان شوید.»

کمپانی بتسدا نیز می تواند گزینه خوبی باشد اما دشواری های احتمالی زیادی با کمپانی هولدینگ صاحب آن یعنی ZeniMax Media وجود دارد.

پکتر توضیح می دهد:«تجارت والو با استراتژی کراس پلتفرم مایکروسافت همخوانی بسیار خوبی دارد. به خصوص آن که ساختمان دو کمپانی کمتر از ۱۰ مایل با یکدیگر فاصله دارند. من گیب را به چشم یک فروشنده نمی بینم اما احمقانه هم نیست. عناوین عالی، سلطه به بازار پی سی گیمینگ و سرمایه گذاری بزرگ در ورزش های الکترونیکی؟ بسیار محتمل به نظر می رسد.»

در نهایت، مایکروسافت ممکن است فکر ساخت عناوین انحصاری بزرگ را کنار بگذارد و در عوض آن به سراغ راهکارهای دیگری چون گسترش سرویس هایی چون Xbox Game Pass برود. شاید اهمیت بازی های انحصاری کمتر از آن چه باشد که به نظر می رسد.

ما تقریبا هر استودیو و کمپانی بازی سازی را می توانیم به عنوان گزینه احتمالی مایکروسافت برای خرید در نظر بگیریم. اما به راحتی می توان متوجه شد که برای خرید هر شرکت بزرگ و پر سر و صدایی، موانع فراوانی وجود دارد. با در نظر داشتن این موضوع، بیاید به بررسی دقیق تر گزینه های دیگر بپردازیم.

قیمت بسیار بالای اکتیویژن بلیزارد و مدیر جاه طلبش یعنی بابی کوتیک، این کمپانی را نیز از لیست گزینه های احتمالی خط می زند.

فورتزا موتوراسپرت ۷ یکی از محبوب ترین و البته معدودترین انحصاری های ایکس باکس وان است.

مایکروسافت بدون شک سرمایه و انگیزه انجام یک خرید بزرگ را دارد. اما با دیدن مصاحبه هایی از مدیران و کارمندان اجرایی این کمپانی، حدس می زنیم که ممکن است مایکروسافت مسیر بسیار متفاوت تری از خرید کمپانی های بازی سازی و عناوین انحصاری بزرگ در پیش بگیرد.

پکتر می گوید:«این کاری است که آن ها باید در سال ۲۰۱۰ انجام می دادند. آن ها دیگر نفوذ گذشته را نداشته و من فکر نمی کنم کمپانی و استودیویی باشد که آن ها بتوانند خریداری کنند. اگر آن ها کاری انجام دهند، احتمالا با محوریت کامپیوتر خواهد بود. من فکر می کنم آن ها جایگاه دوم در بازار کنسول را پذیرفته اند و بعید می دانم که فیل اسپنسر به خاطر این موضوع در خطر از دست دادن شغلش باشد. مایکروسافت می خواهند تجارت ایکس باکس سود آور باشد که احتمالا هست.»

نفوذ زیاد فروشگاه مجازی استیم و فروش عناوین محبوبی چون کانتر استرایک و Dota 2، کمپانی والو را نیز به یکی از گزینه های احتمالی مایکروسافت تبدیل کرده است. مایکروسافت به دنبال گسترش بازی هایش به عنوان یک پلتفرم است که والو در این زمینه رقیبی ندارد.

فیل اسپنسر که مدیریت بخش بازی ها را بر عهده دارد، سال گذشته به وبسایت The Guardian گفت که او به سرمایه گذاری روی بازی های به عنوان یک سرویس علاقه دارد. او توضیح داد:«فرض کنید ۱۰ نفر در یک گاراژ مشغول به کار هستند که ایده ساخت یک بازی بر پایه سرویس را دارند. چطور می توانند زیرساخت لازم برای ساخت بازی خود را ایجاد کنند؟ ما چطور می توانیم به آن ها کمک کنیم؟»

در تماسی که در ماه اکتبر با سرمایه گذاران داشتیم، مدیر عامل مایکروسافت یعنی ساتیا نادلا گفت که او به دنبال روشی جدید و اساسی برای اندازه گیری پیشرفت در بخش بازی است که فارغ از غلبه در بازار کنسول ها به عنوان هدف اصلی باشد.

در آخر می رسیم به PUBG Corp که در حال حاضر با بازی PlayerUnknown’s Battlegrounds حسابی دارد می تازد. ژوست ون درونن، رئیس شرکت تحقیقاتی SuperData در این باره می گوید:«از بسیاری جهات، PUBG Corp بهترین کاندید است. اما من فکر می کنم تمایل به خرید این استودیو موضوعی فراگیر و جهانی است و باید رقابت زیادی وجود داشته باشد.»

حالا کالین کمپبل، نویسنده وبسایت پولیگان، در مطلبی دیگر به بررسی جداگانه تمامی این شایعات پرداخته و نظرات برخی از معروف ترین تحلیلگران صنعت بازی را جمع آوری کرده است.

پیرس هاردینگ رولس (Piers Harding-Rolls)، مسئول تحقیقات و ارزیابی IHS می گوید:«من مطمئن هستم که مایکروسافت همواره نیم نگاهی به گزینه های محتمل برای خرید دارد اما باور دارم که بسیار بعید است آن ها یکی از ناشرهای بزرگ یا پلتفرم های بازی را خریداری کنند. من فکر می کنم آن ها بیشتر به دنبال فرصت های خاص ارائه شده توسط استودیوها یا عناوینی مشخصی هستند که می توانند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند.»

سرویس ایکس باکس گیم پس که در ازای مبلغی ماهانه، دسترسی به بازی های قدیمی و جدید را ممکن می سازد.

اما کارمند سابق مایکروسافت و رئیس والو یعنی گیب نیوئل (Gabe Newell) در دنیای بازی به تمایلش برای مستقل بودن معروف است و گاهی با نظرات جنجال برانگیزش استراتژی های مایکروسافت را به نقد می کشد.

نسخه ریبوت توم ریدر یکی از بازی های انحصاری زمانی ایکس باکس بود.

با تمامی این وجود، تحلیل گرهای ما والو را همچنان یک گزینه محتمل می دانند. آن ها می گویند والو با تمایل مایکروسافت برای نفوذ در بازار کامپیوترهای شخصی، علاقه اش به فضای ابری و همچنین تصاحب برندهایی چون Half-Life، پرتال، Team Fortress و Left 4 Dead همخوانی دارد. بدین شکل مایکروسافت خود را وارد دنیای مسابقات esports نیز می کند.

Take-Two با در اختیار داشتن سری GTA به معنای واقعی کلمه صاحب بزرگترین سری بازی در دنیا است. الکترونیک آرتز نیز ۱۰ سال پیش تلاش کرد این کمپانی را تصاحب کند. اما بیشتر ارزش این کمپانی در اختیار استودیو زیردست آن یعنی راکستار گیمز است. خریداری شدن Take-Two توسط مایکروسافت به راحتی می تواند منجر به جدا شدن استودیوهای زیرشاخه شود، به خصوص راکستار گیمز که علاقه دارد با سرعت و شیوه خودش کار کند.

یوبیسافت انتخابی فوق العاده برای مایکروسافت است، کمپانی که سری های قدرتمندی چون اساسین کرید و فارکرای و مجموعه ای از استودیوهای خلاق را در اختیار دارد. اما این کمپانی فرانسوی پیش تر ثابت کرده که نسبت به خریده شدن توسط کمپانی های بزرگ مقاومت نشان می دهد و در حال حاضر نیز در حال فرار از خریده شدن توسط کمپانی Vivendi است.

اما تمامی این ها به نیوئل بستگی دارد. ممکن است که او بخواهد به جای فروش مجازی، روی واقعیت مجازی تمرکز کند و به رها کردن دارایی های دیگرش راضی شود. اما حتی اگر والو هدف اصلی باشد، مشخص نیست که خرید این کمپانی چه کمکی می تواند به وضعیت ایکس باکس وان بکند.

ون درونن می گوید:«گفتن آن که مایکروسافت باید کمپانی جدید بخرد، راحت است. اما انجام دادن آن سخت تر از این صحبت ها بوده و بستگی به آن دارد که اعضای هیئت مدیره شرکت مورد نظر کی هستند و زندگی آن ها چگونه می گذرد. آیا آن ها راضی به کم کردن سهمشان هستند؟ یا با وضعیت حال حاضر خود مشکلی ندارند؟ این ها همان دلایلی هستند که از اتفاقات آینده جلوگیری کرده یا آن ها را ممکن می سازند.»

اسکوئر انیکس با در اختیار داشتن عناوینی چون فاینال فانتزی، توم ریدر و Deus Ex می تواند گزینه وسوسه برانگیزی باشد اما مایکروسافت پیش تر در زمین ژاپن شکست خورده است، زمانی که این کمپانی مبالغ بالایی را روی بازی های ایکس باکس ۳۶۰ این شرکت سرمایه گذاری کرد و به موفقیت خاصی نرسید. این موضوع برای دیگر ناشرهای ژاپنی چون باندای نامکو و کپکام نیز صدق می کند و بیشتر آن ها عناوینی در اختیار ندارند که چنین خریدی توسط مایکروسافت ارزش ریسک کردن داشته باشد.

چند روز پیش در مطلبی جامع به بررسی عملکرد نه چندان خوب مایکروسافت در زمینه ساخت بازی های انحصاری پرداختیم. همچنین از شایعاتی چون احتمال خرید استودیوهای الکترونیک آرتز، والو و PUBG Corp گفتیم.

اما موفقیت این استودیوها بیشتر به لطف رهبرهای مستقل و فرهنگ داخلی خودشان بوده و بیشتر آن ها تمایلی به فروش استودیو خود ندارند. همچنین هیچ کدام از آن ها به تنهایی نمی توانند نقش مهمی در کمبود بازی های انحصاری مایکروسافت در برابر سونی ایفا کنند.

مایکل پکتر، تحلیلگر شرکت Wedbush Securities نیز به همین اندازه تردید دارد. او توضیح می دهد:«شما باید به این موضوع نیز فکر کنید که شاید نیمی از تجارت الکترونیک آرتز روی کنسول پلی استیشن ۴ است. اگر مایکروسافت این کمپانی را خریداری کند، تمامی این سهم از جمله همه لایسنس ها از دست خواهد رفت و از طرفی الکترونیک آرتز روی انتشار عناوینش برای تمامی پلتفرم ها اصرار دارد. بنابراین بعید می دانم این اتفاق بیافتد.»

او همچنین در ادامه اضافه می کند:«خرید یک ناشر بزرگ کار سختی است. اگر موفق به خرید آن ها هم بشوید، ممکن است آن کمپانی را نابود کنید. سابقه مایکروسافت در این زمینه نیز چندان درخشان نیست. آن ها موفقیت زیادی با خرید بانجی داشتند اما بسیاری از تصمیمات دیگر آن ها نتیجه خوبی به دنبال نداشت. این بار چه کار متفاوتی می خواهند انجام دهند؟»

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *