تعرفه واردات خودروهای برقی به کشور کاهش می یابد – دیجیاتو – فارس گیگ

در نشستی که در اوایل هفته گذشته برگزار شده دولت مردان در مورد نرخ واردات خودروهای هیبریدی تصمیم گرفته اند
از طرف دیگر با توجه به تمایل بازار جهانی به خرید و تولید هر چه بیشتر و متنوع تر خودروهای هیبریدی احتمالا در آینده بازه وسیع تری از انتخاب نیز در اختیار علاقه مندان قرار میگیرد.

با توجه شرایط زیست محیطی موجود استفاده از این ون برقی به عنوان تاکسی درون شهری به خصوص در کلان شهر های آلوده ای مثل تهران می تواند به عنوان یک قدم بسیار بزرگ در کاهش آلودگی تلقی شود.

در نشستی که در اوایل هفته گذشته برگزار شده دولت مردان در مورد نرخ واردات خودروهای هیبریدی تصمیم گرفته اند. با توجه به گفته های سعید باستانی نماینده مردم تربت حیدریه و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، هیئت دولت تعرفه واردات این دسته از وسایل نقلیه را چیزی بین ۵ تا ۲۰ درصد تعیین کرده است.

موتورهای ۲ تا ۲٫۵ تعرفه ای ۹۵ درصدی و خریداران خودروهای مجهز به موتورهای ۲٫۵ تا ۳ لیتری نیز که قبلا ورود آن ها ممنوع بود باید ۱۳۰ درصد از بهای خودرو را تحت عنوان تعرفه بپردازند.

خوشبختانه فشار افکار عمومی و رسانه ها، نامه نگاری نمایندگان مجلس و فعالان حوزه واردات خودروهای هیبریدی به نتیجه رسیده و در نهایت هیئت دولت تعرفه این خودروها را کاهش داد.

هرچند که هنوز مشخص نیست که هر خودروی الکتریکی دقیقا با چه تعرفه خاصی وارد می شود اما خوشبختانه این تعرفه قطعا زیر ۲۰ درصد خواهد بود.

هرچند که نبود زیرساخت های مناسب و غیر قابل اطمینان بودن فضای کشور در حوزه خودروهای الکتریکی و هیبریدی، استفاده از این دسته از وسایل نقلیه را بسیار ریسک پذیر و دشوار کرده است اما پایین بودن هزینه های نگهداری و تامین سوخت این خودروها همچنان آن ها را به عنوان یک گزینه قوی برای خرید به خصوص در دسته وسایل حمل و نقل عمومی مطرح می کند.

با توجه به این موضوع کاهش تعرفه واردات این دسته از وسایل نقلیه می تواند به عنوان یک نقطه مثبت تلقی شده و کمک فراوانی به حضور خودروهای برقی در کشورمان کند.

بسیاری از خودروسازان نیز برای ورود خودروهای برقی خود به کشور ابراز تمایل کرده و به عنوان نمونه با وجود ضعف زیرساخت ها BYD ون الکتریکی خود یعنی E6 را راهی بازار کشور خوش نقشمان کرده است.

برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا در ایران تسهیلات خاصی برای خرید خودروهای برقی چه از جانب دولت و چه از جانب سازمان های خصوصی اعطا نمی شود.

دولت مردان اعلام کرده بودند که بسته به حجم موتور و بهای مالی هر خودروی غیر هیبریدی، تعرفه واردات این خودرو میتواند بین ۵۵ تا ۱۳۰ درصد باشد.

ما امیدواریم که هیئت دولت اراده جدی برای تسهیل و تسریع واردات خودروهای برقی داشته و سیاست های کلی آن به سمت تشویق مردم به خرید این دسته از وسایل نقلیه باشد مگر به این طریق اندکی از مشکلات زیست محیطی کشور حل شده و کلان شهرهایی مثل تهران و کرج روزهایی بیشتری با هوای سالم تجربه کنند.

البته باید در نظر گرفت همچنان ورود خودروهای گرانتر از ۴۰ هزار دلار ممنوع بوده و حجم موتور وسایل نقلیه نیز نباید بیشتر از ۳ لیتر باشد.

شاید براش شما جالب باشد که بدانید بر اساس آمار منتشر شده از موسسه تحلیل آمار  LMC در ۱۰ ماهه نخست سال ۲۰۱۷ میلادی مردم نروژ با خرید ۲۵ هزار و ۸۶۳ دستگاه خودروی برقی بیشترین تقاضا را برای در دسترس داشتن این خودروها در دنیا داشته اند. این اقدام رابطه مستقیمی با کیفیت هوای نروژ داشته و سبب کاهش قابل توجه آلودگی هوا در این کشور شده است.

بنابه ابلاغیه های منتشر شده خودروهایی با حجم موتور بین ۱ تا ۱٫۵ لیتر تعرفه ای ۵۵ درصدی و اتومبیل های مجهز به قوای محرکه ۱٫۵ تا ۲ لیتری تعرفه ای ۷۵ درصدی دارند.

با توجه به اختلاف قیمت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و غیر هیبریدی به نظر می رسد که خرید خودروهای دوست دار محیط زیست عاقلانه تر بوده و علاوه بر کمک به کاهش آلودگی محیط زیست علی الخصوص هوا از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه تر است.

اوایل دی ماه امسال بود که تعرفه واردات خودرو در سال ۹۷ به صورت غیر رسمی منتشر شده و مورد تایید نهایی گمرک قرار گرفت. رشد ۱۱ برابری این تعرفه ها و افزایش ۵۵ تا ۹۵ درصدی هر کدام از آن ها برای خودروهای الکتریکی، علاوه بر تناقض با سیاست های کلان کشور بازار ضعیف این دسته از وسایل نقلیه در داخل کشور را نیز هدف قرار داده و می توانست ضربه بزرگی به آن وارد کند.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *